Начало > Анализи > От Австрия до Украйна, как бихте оценили журитата?

От Австрия до Украйна, как бихте оценили журитата?

English version.

Изборът на журитата винаги е бил широко обсъждан от феновете на Евровизия. Тази година не беше изключение, но това, което направи огромно впечатление бе голямата разлика между решенията взети от експертите и публиката.

Въвеждането на жури вот дойде след години на междусъседско гласуване и неговата задача бе да го понижи, за да не въздейства на крайните резултати. С времето се видя, че нещата не стоят по този начин.

Може да се каже, че неразбирателства винаги е имало. В последните години ставахме свидетели на някои победители, които не са любимци на масовия зрител решил да гласува чрез обаждане или съобщение. Всички помнят 2015, 2016 (с голям скандал при руското жури) и последното издание на конкурса от тази година. Португалия спечели с единодушие, но тогава видяхме как някои от националните журита не дават точки на преките си конкуренти – тези на България и Португалия не си размениха и по точка.

Тази година се забелязаха доста големи различия между гласуването на жури и публика. Ето няколко примера:

Швеция – 253 точки от журито (2 място) и едва 21 точки от зрителите (23 място).
Италия – 59 точки (17 място) и 249 точки (3 място).
Украйна – 11 точки (26 място) и 119 точки (7 място).
Дания – 38 точки (20 място) и 188 точки (5 място).
Австралия – 90 точки (12 място) и 9 точки (26 място).
Австрия – 271 точки (1 място) и 71 точки (13 място)
Чехия – 66 точки (15 място) и 215 точки (4 място)

Тук се появява въпросът какво точно търси журито. Вокална точност, сценично представяне, мелодия или текст, а може би от всичко по-малко. Ако е така, то защо се стига до вече показаните резултати, които заобикалят логиката и навлизат в теорията на конспирацията.

С какво заслужи Украйна да бъде последна в избора им, а Швеция втора?
Защо Швеция, а не Чехия?
Защо Франция, а не Италия?
Защо Израел, а не Финландия/Норвегия?

Въпроси много, но без отговори.

Преди началото на конкурса бяха направени и леки промени при гласуването на журитата, за да не се стига до целенасочена промяна в шансовете на песен от даден гласуващ. Всичко това не доведе до сериозна промяна в мисленето на Армения, Азербайджан и Литва.

Нелогично е и поведението, което част от страните демонстрират. Обвиняват се журита, че наказват с липсващи точки на финала, което е видимо в разбивката на резултатите. Защитава се професионализма на родното. Обвиняват се и съседните страни за липсата на подкрепа.

Младен от Balkanika сподели пред сръбска медия, че в хотела си са ставали свидетели на търгуване на жури точки между някои от сериозните делегации. На това стават преки свидетели сръбските изпълнители, по негови думи. Ако всичко това е истина, то тези действия не изменят ли същността на гласуването и не го ли превръщат в нещо, което сме смятали за конспирация?

Доверието към журитата намалява с всяка година, а исканията към тях винаги са били ясни. Не е нужно да бъдат премахнати. Напротив, нужни са. Но ясната цел и придържането към професионалния избор, да бъдат безпристрастни, трябва да станат цел номер едно за всяко едно от тях. Подобна хаотичност е нормална за масовото гласуване, защото зрителят е непостоянен. Той обича зрелищата. Не и за хора, които се занимават с музика и които трябва да внасят усещането за професионализъм.

Каква е вашата оценка за журито в скалата от Австрия до Украйна?

 

One thought on “От Австрия до Украйна, как бихте оценили журитата?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.